Nedavno istraživanje provedeno od strane Nature communications svojim rezultatom sugerira kako je testosteron ili još poznatiji kao „muški hormon“ odgovoran za izraženu želju muškaraca prema satovima. Pisano je i prije ovog istraživanja kako su satovi jedan od načina kojim pojedinim predmetom dolazite do statusa u društvu, ali sad imamo malo bolji uvid u pozadinu čitave priče.
Istraživanje se nije koncentriralo isključivo na luksuzne satove, ali definitivno se poslužilo njima. Istraživački tim pokušao je dobiti odgovor na ulogu testosterona , odnosno njegov značaj u povećanoj želji muškarca prema statusnom simbolu – ovom slučaju sata. Ovaj slučaj je također poznat kao Veblenov sindrom. Istraživači su za potrebe istraživanja koristili poprilično zanimljiv pojam – pozicijsko dobro. Upravo ovaj pojam je trebao opisati predmet kao što je luksuzni sat čija je primarna svrha povećati statusni simbol vlasnika u društvu tj. njegovu poziciju u istom. Povećanje statusnog simbola povezano je sa čitavim nizom beneficija za osobu o kojoj se radi. Takva osoba naprimjer ima lakši pristup financijskim resursima, veće izglede kod suprotnog spola i društveni utjecaj. Prosto rečeno, evolucijske prednosti su izraženije kod vlasnika višeg društvenog statusa.
Također, zanimljiva tema koje se istraživanje dotaklo je kako skupi satovi mogu dovesti do povećanja uloge u društvu. Istraživanjem su se definirale kategorije satova kako bi se mogli razlikovati, tako su dobili one visoke kvalitete i visokih performansi te satove koji služe samo u svrhu podizanja statusnog simbola. Zapravo, biranje ispitanika između ovih kategorija satova je temelj ovog dijela istraživanja. Sukladno provodenom, postavile su se teorije kako izdržljivi satovi, satovi visokih performansi i slično mogu ostavljati dojam kako njihov vlasnik živi aktivnim životnim stilom, kako je dobro zdravlja zbog toga i bavi se raznim aktivnostima te je na kraju krajeva fizički razvijen.
Veblenov sindromom objašnjavala se sposobnost pojedinca da se „razbacuje“ financijskim sredstvima direktan prikaz njegove financijske moći. Ideja je sljedeća, ako imaš sredstava za potratiti na nešto, sigurno moraš imati nešto spremljeno u rezervi, upravo ovo utječe na doživljaj financijske moći nekog i na kraju njegov status u društvu.
Za praktične satove se pokazalo da iako sugeriraju na tjelesnu ili intelektualnu snagu vlasnik, ne utječu na povećanje statusnog značaja. Razlog? Pa pozivajući se na istraživanje, takvi satovi nemaju utjecaj na odlučivanje promatrača prema vlasniku sata na njegovu financijsku moć. Da ponovimo, testosteron je direktno utjecao kroz čitavo istraživanje na povećanu želju prema skupljim satovima, dok je suprotni učinak imao na praktične, kvalitetne satove.
Koja je zapravo uloga testosterona u istraživanju? Baza ispitanika od 243 osobe muškog spola na „dvostruko slijepoj studiji“ primile su terapiju prije čega su riješili veoma detaljan upitnik o odnosu između potrošača i proizvoda. Jedan dio ispitanika preko terapije dobio je dozu testosterona dok je ostatak ispitanika dobilo placebo pilulu. Veoma je zanimljivo za promatrati bilo kako nakon samo jedne doze testosterona ispitanici žude za većim statusnim simbolom dok su placebo ispitanici preferirali kvalitetne satove ispred satova koji bi ukazivali na veći status.
Na drugu stranu, važno je spomenuti kako je ovo studija tek jedan sloj puno veće priče te da su izmjerene potrošačeve potrebe, ne stvarne kupovne navike. Također, studijom nije zahvaćeno vrijeme i ponašanje ispitanika kad ne dobiju terapiju testosteronom. Upravo zbog ovog zadnjeg nije točno dokazano djelovanje testosterona na statusni simbol, odnosno, hoće li osoba koja prirodno ima više testosterona uvijek žuditi za višim statusom ili samo ukoliko se dodatnim dozama nadvisi njihova prirodna količina testosterona. No, iako nije točno dokazano djelovanje testosterona na pojedince, istraživanje je ipak pokazalo da su osobe s terapijom testosterona na kraju krajeva žudile za statusnim simbolom kao što je luksuzni sat!
Kako ove informacije mogu iskoristiti oglašivači? Ono što se da iščitati iz istraživanja je kako će ljudi različitog načina života birati različite tipove sata. Određene aktivnosti poput tjelesnog vježbanja poznate su da povećavaju razinu testosterona. Upravo to može značiti da muškarci sa životnim stilom koji potiče na visoku razinu testosterona naginju prema tržištu luksuznih satova i na oglašivačima je da takve prilike iskoriste.
Još jedan način na koji se ovo istraživanje može iskoristiti je pripremanje pozadine za kupovinu sata. Što to zapravo znači? Ako osobe s povišenom razinu testosterona osjećaju želju prema luksuznijim satovima koji su automatski i skuplji što znači ujedno i veću zaradu za prodavača, samoj prodaji treba prethoditi aktivnost koja će podići razinu testosterona kod potencijalih kupaca.
Puno nas razmišlja o stvarima koje kupujemo i zašto ih kupujemo, sigurno se barem jednom zapitamo zašto smo baš to kupili tada i zašto smo mislili da će nam to trebati. Često prilikom kupnje nečega pokušavamo istu tu kupnju opravdati sami sebi kako bi nam se ona činila smislenijom. Uzimajući u obzir podatke dobivene obrađenim istraživanjem možda ćemo dobiti bolji uvid u razloge zašto nam se kupovina nekog predmeta čini neophodnom i opravdanom.
Pingback:Najskuplji sat na svijetu (5 satova o kojima i Ćaća samo sanja) - Moj nakit